Mi a hipoglikémia? Hogyan ismerhetem fel?

2022. július 31. 15:30 - NaNami

     Hipoglikémia vagy más néven hipo elsősorban inzulinnal kezelt cukorbetegek körében fordul elő.
Akkor beszélhetünk hiporól, ha a vércukorszint 3,9 mmol/l alá esik. Ekkor a szervezet (különösen az agysejtek) nem jutnak elég tápanyaghoz, azaz cukorhoz.

Különféle okok állhatnak az alacsony vércukor mögött:

  •  a beadott inzulin mennyisége nem megfelelő,
  • a megszokottnál kevesebb szénhidrátot fogyasztunk, étkezés kihagyása
  • nem megfelelően szívódik fel az étel,
  • megszokottól eltérő (hosszabb) testedzés, séta ugyanannyi szénhidrát
    és változatlan inzulin mennyiség mellett
  • alkohol fogyasztása (tömény alkohol)
  • hormonális okok (pl.menstruáció)
  • időjárási frontok

     A szervezetünk ebben az állapotban különféle módon próbál jelezni, illetve cukrot juttatni az agysejtekhez. Legfőbb tünetei az éhségérzet, verejtékezés, remegés, gyengeség, álmosság, szapora szívverés, koncentrációs zavar, ingerlékenység, szédülés. Súlyosabb esetben, mikor 2,5 mmol/l alatti vagy huzamosabb ideje fennálló alacsony vércukorszint előfordulat tudatzavar, görcsroham, és akár tudatveszteség (kóma) is kialakulhat.

Fontos megemlíteni, hogy alacsony vércukorszintnél nem feltétlen jelentkezik az összes tünet, sőt olyan is megeshet, hogy tünetmentesen jelentkezik. Életveszélyes lehet, ha nem vesszük észre időben az alacsony vércukrot, mert pillanatok alatt elveszthetjük az eszméletünket és külső segítség nélkül, kómába is eshetünk.
A késői felismerése és kezelése maradandó agykárosodást (agyvérzés,agylágyulás,agyérgörcs,stroke)
vagy akár halált is okozhat. A rendszeres vércukor méréssel időben észrevehető az alacsony cukor.

Szerencsére az alacsony vércukor könnyen és egyszerűen kezelhető, ha időben észleljük. Ilyenkor 15 g gyorsan felszívodó szénhidrátot kell elfogyasztani. Általában ez 2-3 szem szőlőcukor szokott lenni, azonban ha nincs nálunk szőlőcukor, akkor 2 dl gyümölcslé vagy tej is megfelel a célnak. 15-20 perc elteltével ellenőrizni kell, hogy merrefele tart a vércukorszint. Ha nem emelkedik, akkor újabb 15 g gyorsan felszívódó étel/ital elfogyasztása szükséges. Éppen ezért cukorbetegként mindig kell, hogy legyen Nálad szőlőcukor, vagy 2 dl gyümölcslé/ cola. Életmentő lehet.

Megesik, hogy nem észleljük időben a leesett cukrot, és magatehetetlenné válunk. Ebben az esetben azonnali segítségre van szükségünk. Amennyiben tudatzavar, eszméletvesztés lép fel, egy speciális glukagont tartalmazó injekció (természetes hormon, ami segít a májnak cukrot létrehozni) bőr alá történő beadásával a kialakult állapot kezelhető. A glukagon injekció bárhová beadható, de ajánlatos combba vagy karba szúrni.  Az injekció beadása után a beteget stabil oldalfekvésbe kell helyezni, mert a glukagon hányást okozhat. Abban az esetben, ha a beteg állapota nem javul, mentőt kell hívni.

                                  

     Glukagon injekció

 

          A közel 20 év alatt szerencsére csupán 2 alkalommal esett meg velem, hogy annyira leesett a cukrom, hogy külső segítség kellett. A két esetet azonban teljesen máshogyan éltem meg. Az első esetben csak arra emlékszem, hogy nem láttam semmit de mindent tökéletesen hallottam magam körül,azonban hiába akartam megszólalni nem tudtam.  Annyit hallottam, hogy mindenki hozzám beszél és keltegetni próbálnak.. Mint utólag kiderült semmit nem mondtam csak mozdulatlanul feküdtem. Ekkor elkezdtek gyümölcs lével itatni, amit nehezen tudtam csak lenyelni, de annyit pont sikerült, hogy magamhoz térjek és ne kelljen a glukagon injekciót használni.

A második eset nem olyan régen történt.  Az előző esethez képest, teljesen más volt. Itt hirtelen nem láttam és nem is hallottam semmit. Annyit éreztem, hogy a testem folyamatosan rázkódik. Szerencsére még képes voltam gyümölcslevet inni, de azt is csak segítséggel. Utólag rájöttem, hogy az lehetett a probléma, hogy több gyorshatású inzulint adtam be, mint amennyit kellett volna. Mindig figyelni kell, hogy mennyi szénhidrátot eszel, mennyi mozgás volt a napodban és annak megfelelően kell az inzulint adagolni.

A mérleg másik oldalát ismerd meg itt!

Veled vagy ismerősöddel történt már hasonló eset? Kommentben írd meg! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://cukordiary.blog.hu/api/trackback/id/tr2616494908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása